Followers

Phasa kedua dalam Diet Atkins

/
3 Comments
Assalamualaikum my sugar plumps readers!!

Harap ramai yang dah faham pasal phasa pertama dalam Diet Atkins, iaitu induction.. di SINI untuk penerangan lebih lanjut.. Kali ni dalin nak cerita pasal phasa kedua dalam induction.. iaitu OWL.. Ongoing Weight Loss.. Macam mana kita nak tahu badan dah sesuai injak ke phasa kedua?

Anda layak ke phasa kedua, jika;

1) Setelah pelbagai usaha dan pastikan air cukup dan juga pastikan kiraan carbs waktu induction 20g carbs, tetapi berat statik.

2) Hampir 7-10kg menghampiri berat ideal

Amazingly, bila anda masuk phasa kedua, berat anda akan turun! Bagaimana?

dengan menambahkan 5gm carbohidrat setiap minggu..
Begini, pada setiap minggu anda lakukan 20g carbs kerana phasa induction, kemudian tambah 5g carbs jika berat turun, kekalkan dengan 25g carbs sehari.. jika berat tidak turun sepanjang seminggu itu, minggu kedua tambahkan lagi 5g carbs.. maximumnya adalah 40g carbs per day.. tapi biasanya penambahan 5g carbs akan turun berat badan..

Kenapa tambah lagi karbohidrat, berat badan turun lagi?

Phasa induction kita latihkan badan kita guna lemak sebagai tenaga.. walau bagai mana pun, badan masih lagi perlukan karbohidrat yang sesuai dalam badan.. jadi, banyak mana? ini lah yang berlaku dalam phasa kedua.. berlakunya penambahan 5g carbs adalah untuk mencari nilai yang tepat pengambilan carbohydrate dalam badan... katakan anda menambah 5gm, dan berat terus turun.. maka 25g itu adalah pengambilan tepat untuk badan anda.. ibarat penimbang berat lah.. kita nak pastikan tanda atau garis lurus pada scale betul-betul tepat pada nilai 0 agar bila kita timbang, ia tak memberi 'nombor palsu' maka perlu adakan adjustment.. sama lah dengan badan kita..adjust kan diri sendiri..

Ramai yang bertanya, apakah menu untuk phasa kedua..?
Ini saya ambil dari laman web atkins sendiri, iaitu www.atkins.com



Dairy
Serving Size
Net Carbs
Cottage cheese 2%
1/2 cup
4.1
Heavy cream
¾ cup
4.8
Mozzarella cheese
5 ounces
3.0
Ricotta cheese
1/2 cup
3.8

 Nuts and Seeds
 Serving Size
Net Carbs
Almonds
24 nuts
2.3
Brazil nuts
5 nuts
2.0
Cashews
9 nuts
4.4
Hulled sunflower seeds
2 T
1.1
Macadamias
6 nuts
2.0
Pecans
10 halves
1.5
Pistachios
25 nuts
2.5
Walnuts
7 halves
1.5

Fruits 
 Serving Size
Net Carbs
Blueberries (fresh)
¼ cup
4.1
Cantaloupe or honeydew
¼ cup
3.5
Raspberries (fresh)
¼ cup
1.5
Strawberries (fresh)
¼ cup
1.8

Juices
Serving Size
Net Carbs
Lemon juice
¼ cup
5.2
Lime juice
¼ cup
5.6
Tomato juice
4 ounces
4.2


Pastikan berat anda selidik dulu sebab musabab berat anda statik, re-check semula  menu anda.. sebab itu penting untuk anda catit..! Selagi belum 5-10kg nak sampai berat ideal anda, jangan injak lagi ke phasa dua! ada jugak yang nak kena babab kanggg..


Harap faham la ye.. kalau tak faham, sila tanya.. tak bertanya nanti sesat jalan.. :)
Happy Atkins.. so, bubye.. and I'll be back!!

POST BARU WEEYYHHH.. SINI (13 FEB 2014)

POST BARU LAGIIII... SINI (21 FEB 2014)

LATEST UPDATE DIET ATKINS (29/12/14) = http://lynacam.blogspot.com/2014/12/recipe-diet-atkins-fasa-1spicy-grilled.html


You may also like

3 comments :

Babyz Iqti said...

x paham la tuk phase II nie... pe menu yang sesuai... plizz emel kat babyz_iqti@yahoo.com

Babyz Iqti said...

saya x paham tuk phase II... boleh explain ckit x ttg menu.. klu baik ati leh emel kan ke babyz_iqti@yahoo.com..hihi

Y U Y U N said...

Nak tahu about phase 2...menu utk phase 2..boleh emel x? ? nurulaida92@gmail.com