Followers

Langkah pertama mengenali Diet Atkins

/
4 Comments
Assalamualaikum my sugar plump readers!

Kadang kala ada insan baru yang ingin mencuba Diet Atkins ni.
Persoalan pertama yang selalunya di tanya adalah,
"saya budak baru, berat XXkg, tinggi XXXcm, apa langkah pertama saya?" atau, "hari ni first day saya nak buat Diet Atkins, saya tak makan apa lagi, apa yang boleh saya makan?"

Macam mana boleh mula tanpa tidak mengetahui cara-caranya? Ibarat nak bawa kereta lah, takkan terus-terus bawa kereta tanpa pergi sekolah memandu kan?

Yang saya dan sifu-sifu terhormat saya selalu cadangkan adalah.

1)Baca semua perkara mengenai Diet Atkins sahaja.


...kerana di luar sana ada pelbagai jenis diet, dan sesetengah makanan akan memberi impact kepada sesuatu diet itu.. contohnya low carbs diet, anda makan karbohidrat dalam kuantiti yang agak banyak (100g carbs/day) tapi anda tak boleh makan makanan yang berlemak seperti ayam goreng/telur goreng. Tetapi dalam Diet Atkins (phasa induction) anda tak boleh makan karbohidrat yang banyak (20g carbs/day)..dan protein dan lemak digalakkan.. maka dengan itu, HANYA KUTIP ilmu Diet Atkins.. buat research banyak-banyak mengenai Diet Atkins ni.. saya syokkan sangat-sangat masuk group Kelab Diet Atkins.. dan senarai blog INFO ATKINS di tepi sidebar saya ni.. mungkin mereka tak selalu update, tapi baca lah.. ada post lama-lama.. semua tu ilmu Atkins..

2)Tetapkan tarikh.

Bila kita dah faham bagai mana Diet Atkins membantu dalam proses turunkan berat badan, secara tak langsung kita boleh sediakan diri kita.. Apabila kita dah tahu liku-liku dan lenggok Diet Atkins, maka secara tak langsung,kita sendiri tahu jenis pemakanan apakah yang sesuai untuk diri kita nanti.. Jika timbul masalah, kita pasti tahu apakah yang perlu dibuat, berdasarkan pemahaman dan ilmu yg dikutip..

Diet Atkins bukannya ada masalah besar pun, contohnya " anda abaikan pengambilan sayur dancarbs intake perlu dihadkan kemungkinan ada masalah sembelit".. maka anda perlu tahu bagai mana nak atasi.. contohnya seperti minum air yang cukup, minum tea orang kampung, green tea, psyllium husk, banyakkan makan sayur-sayur hijau dan sebagainya..

3)Maklumkan kepada keluarga/sahabat terdekat

Sokongan dari mereka yang tersayang tersangatlah penting! Saya ada terbaca beberapa cerita dari rakan KDA (Kelab Diet Atkins) yang mereka di bantah untuk membuat Diet Atkins, kerana diet ini memerlukan protein yang agak banyak dalam pemakanan, jadi ramai yang akan takut mengenai cholesterol, batu karang dan sebagainya.. sebab itu lah langkah pertama sangat penting! supaya segala soalan yang di utarakan oleh mereka dapat di terangkan secara lebih mendalam.. apabila sudah diterangkan, mereka InsyaAllah akan sokong.. sokongan itu yang sangat penting.. supaya mereka memahami apa yang kita lalui.. ye la.. kita tak boleh makan nasi beriyani gam terbaik dari ladang, tup tup makan baik punya depan mata... Alhamdulillah setakat ni family saya akan minta izin dulu boleh kah mereka makan depan saya.. tapi selalunya saya tak kisah.. bila mereka makan pun, selalunya ayat diorang "bukannya sedap pun, menyesal je beli" tapi saya tahu, mereka nak saya teruskan dengan Diet Atkins.. I lebiu lah my family!!

4) Pujuk hati! Pujuk minda! Pujuk Badan!

Haa.. ingat kekasih hati je perlu di pujuk? Diri sendiri pun perlukan pujukkan okehh.. Sebelum sampai kepada tarikh yang anda tetapkan, perlu bawa minda anda ke hadapan.. iyalah, bila anda buat Diet Atkins dalam phasa induction, banyak benda yang anda akan terliur.. seperti pizza, spegetti, kuih-muih dan sebagainya, kang senaraikan banyak-banyak ada juga yang teliur nanti kan.. hahaha.. maka setkan siap-siap di minda, "bila kita dah kurus, dapat berat ideal, kita makanlah makanan yang kita teringin tu, sekarang ni sabar dulu" teruskan untuk pujuk hati.. untuk tabahkan diri.. untuk naikkan semangat nak berDA ni.. bila dah sampainya tarikh kita buat phasa induction tu, teruskan juga mencari ilmu dan teruskan pujuk diri sendiri tu..

5)Tiada alasan

Jika seseorang itu nak berjaya, pasti ada jalan.. tapi yang nak gagal, punyai banyak alasan..
Selalu mendengar luahan dan keluhan mereka yang baru berDA.. yang agak tidak logik alasannya..
seperti,
a) Saya duduk kolej/asrama susah nak dapat makanan yang halal Atkins lah.. dapur pun takde, macam mana saya nak masak? tunggu balik rumah lah start Diet Atkins.

b)Saya balik rumah/kampung mak asyik masakkkk je.. sedap-sedap pulak tu.. macam mana saya nak tahan tengok masakan mak.. tunggu lah saya masuk kolej balik.. takpun tunggu bila saya bekerja nanti

c) Dah kerja ni penat lah, pagi-pagi nak siap pergi ofis.. nak lalu jam lagi.. bos bagi kerja berlambak pulak.. balik dah lewat malam.. mana sempat nak cari makanan halal Atkins.. 

d) hari ni saya terpaksa kantoi lah.. pergi kenduri kawen.. huhu. rugi lah ketosis sayaa..(kenapa? Kenduri kawen hidang nasi goreng je ke? hidang mee goreng je ke? hidang benda-benda karbohidrat je ke?)

gitu pulak?

Harap-harap dengan lima cara ini dapat membantu newbies di luar sana untuk teruskan niat nak sihatkan dan kuruskan badan.. kalau ada apa-apa kemusykilan, boleh tanya saya , tp kalau nak jawapan secara segera, lebih baik ke Kelab Diet Atkins dan postkan soalan di sana.. ada ramai yang akan jawab, InsyaAllah..

bagi yang tidak memahami apa iti Diet Atkins, sila click sini ---> Pemulaan Diet Atkins (part I)
dan sini ----> Permulaan Diet Atkins (Part II)

byebye dear...
Oh! Saya nak kongsi dari Kelab Diet Atkins! Sila click untuk nak besarkan..




I'll be Back!! :)

POST BARU WEEYYHHH.. SINI (13 FEB 2014)

POST BARU LAGIIII... SINI (21 FEB 2014)

LATEST UPDATE DIET ATKINS (29/12/14) = http://lynacam.blogspot.com/2014/12/recipe-diet-atkins-fasa-1spicy-grilled.html


You may also like

4 comments :

bici bicikut said...

rajin & kemas

Dalin said...

tengkiu sifu! :)

Mrs Kamilah said...

Nice..Baru nak berjinak-jinak dengan DA..

Free Download said...

Diet yang bagus, tapi perlu TEKNIK KURUS DENGAN ATKINS yang betul..untuk lebih berkesan (Y)