Anda ditindih semasa tido??

Got it from here

Biasanya, kalu berckp pasal ditindih waktu tidur, orang akan ckp, badan jadi berat, lemas, tak bole gerakkan badan, dan terasa berat di dada, pastu nampak bayangan-bayangan pelik seperti makhluk itam dsb. Tapi alhamdulillah, kak geli tak penah kena lagi. Tapi, kalu kita banyak membaca, atau belajar, kita akan tau pasal SLEEP Paralysis. Apa maknanya? maknanya adalah "Lumpuh Sewaktu Tidur". Ini adalah lumpuh yang sementara sahaja. Temporary paralysis ni selalu berlaku bila time-time nak tido (hyponagonic paralysis ) atau baru-baru bangun dari tido (Hypnopompic paralysis)

Gini lah nak senang cite, normal bila badan manusia tido, bila masuk stage tidur yang agak nyenyak atau REM (rapid eye movement-waktu nyenyak ni, bola mata kita gerak2) stage, otak akan bgtau badan kita untuk rehat. Jadi, kiranya badan kita ni macam switch off kejap la.Pastu, otak kita pun switch off la kan, ini fenomena dipanggil Reticular Activating System (RAS)lepas sume sistem badan ni switch off, tinggal la automatik function lain seperti denyut jantung ngan bernafas jer yang berjalan.

Tetiba la kononnya kita terjaga, RAS ni switch on balik, kita akan fully awake. Tapi kadang-kadang, electrical signal tak diactivate kan oleh otak suh switch on balik badan kita, jadi badan kita akan lumpuh kejap. Itu sebelum otak activate balik. Ini kenyataan tau. Tapi proses paralysis tu tak semestinya complete atau full, kadang kadang partial atau sebahagiannya saje. Itu yang ada bole gerakkan ibu jari kaki, tapi badan lain yang lumpuh dan sebagainya. Ada jugak fenomena sleep paralysis ni datang sekali dengan halunisasi. Kekadang dalam bentuk auditory (dengar bunyi pelik) atau visual (nampak menda hitam atau bukan-bukan) atau tactile (deria rasa, terasa ditindih dll)
Terdapat banyak sebab yer yang bole mendapat sleep paralysis ni tau. Antaranya ialah tido dalam posisi yang sama terlalu lama, tidur yang tak tentu hala, tidak cukup tidur, stress, dan banyak lagi. Tak larat la akak nak tulis disini yer.

Oleh ini, suka kak geli nak nasihatkan disini, supaya jgn la selalu menyalahkah makhluk halus kalu korang kena fenomena ini. Yer, kak geli takde la larang korang baca ayat kursi atau doa-doa sebelum tido, itu bagus, mana la tau, tengah-tengah tido, tetiba esok korang dah arwah, so, takde la mati tanpa sempat mengucap ek.


sekianlah!

Comments

Popular posts from this blog

Tolong Follow mereka ini rakan-rakan Bloggers!!

A new Love is growing

Contact Lens Murah!!